Goodbye Stralia! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Maartje Joosten - WaarBenJij.nu Goodbye Stralia! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Maartje Joosten - WaarBenJij.nu

Goodbye Stralia!

Blijf op de hoogte en volg Maartje

10 Januari 2015 | Australië, Cairns

Christmas in the sun, Diving with sharks and goodbye Stralia..

Hallo lieve mensen!

Allereerst een heel gelukkig nieuwjaar. Ik hoop dat iedereen fijne feestdagen heeft gehad. De afgelopen weken waren mijn laaste in Australia (sniksnik) en deze heb ik voornamelijk doorgebracht in Cairns! Naast kerstmis en nieuwjaar vieren (in de airco om zo te proberen het witte Nederland nog een beetje Down Under te halen) kwam Roos EIN-DE-LIJK naar Australia en hebben we ons scuba diving brevet gehaald op (in?) het Great Barrier Reef.

Mijn eerste stop toen ik terugkwam van de Outback (was de douche) was opnieuw Airlie Beach, waar ik bijzonder weinig heb uitgevoerd. De volgende ochtend vertrok ik naar Townsville, een stad 5 uur richting het noorden. De vochtigheid begint nu echt in alle hevigheid toe te slaan dus voor alle mensen die jaloers zijn op deze 40 graden: ik wissel met alle plezier voor de sneeuw momenteel.. In Townsville ben ik ’s middags gaan rondlopen volgens de route ‘ik zie een mooi gebouw en ik loop er naartoe’. Zo liep ik tegen het Anzac Memorial park aan met veel monumenten voor alle oorlogen waar Australia in betrokken was en ben ik als Dutchie ‘the Strand’ afgelopen, het pad naast het strand. Heel erg onverwacht mooi maar weer een beetje jammer dat je niet in de zee mag zwemmen door de haaien/krokodillen/kwallen etc. Vol motivatie besloot ik de berg in het midden van de stad te beklimmen om de zonsondergang te bekijken maar die motivatie verdampte snel toen ik zag hoe hoog de betreffende berg was, wat resulteerde in een pizza op het strand..

De volgende ochtend vertrok ik met de ferry naar Magnetic Island. Dit was absoluut het beste hostel tot nu toe! Het zag eruit als een holiday resort met een fantastisch uitzicht over de zee, witte stranden, palmbomen en zo verder en zo verder. Naast heel veel uurtjes aan het zwembad gespendeerd te hebben, heb ik met een groepje mensen een (hele oude) jeep gehuurd en zijn we het eiland over gecrosst op zoek naar de mooiste snorkelplekken en baaitjes.

Mijn laatste stop voor Cairns was Mission Beach. Hier was moeilijk weinig te doen dus uiteindelijk heb ik onder het mom van toeristische plicht een heel stuk langs het strand gelopen naar een pier waar schildpadden zouden zitten. Ze zaten er niet en de 47 graden hielp niet erg mee dus dat middagje tvroom in de airco had ik wel verdiend. Aangekomen in Cairns heb ik een hele week aan de lagoon gelegen met mensen die ik op Magnetic Island had ontmoet. Verder heb ik een dagtour naar de Atherton Tablelands gedaan waarbij we heel veel watervallen & andere coole plekken bezochten zoals een enorme boom waarop de film Avatar gebaseerd is (see pictures). Het hoogtepunt was Peter Andre’s Millaa Millaa falls, beter bekend als de-reclame-van-Herbal-Essence, waar alle meisjes dus de hele dag met hun haar staan te gooien, myself included:). Het einde van de week hebben Sharonne, Diana en ik een auto gehuurd en zijn we naar Port Douglas gereden met enkele stops aan de verschillende stranden onderweg. Port Douglas is een schattig resort stadje een stukje noordelijker met een leuke winkelboulevard en een grote haven.

Maandag 22 december om 22.30 kwam ROOS eindelijk aan! Springen, lachen, knuffelen op de airport! Met een uitstekende planning van ondergetekende vertrokken we de volgende ochtend om half 7 op tour naar het wereldberoemde Daindree Rainforest en Cape Tribulation. We sliepen in het regenwoud wat een hele aparte ervaring was. We hadden het geluk om een Cassowary te zien! Een soort emu die het regenwoud in stand houdt maar momenteel bijna is uitgestorven. Hele interessante beesten.. zo voedt het mannetje de kindjes op omdat de mama er met een ander mannetje van doorgaat en het eerste mannetje vormt dan een koppel met een ander gedumpt mannetje met kids en samen vormen ze een grote happy family:).

Teruggekomen van Daindree de 24e was het tijd om enorme kerstinkopen te doen zodat we eerste kerstday ons fancy 7gangen diner in het airbnb konden maken. Verder hebben we die dag alle traditionele kerstfilms gekeken (Home Alone, Sissi, the Holiday) en met het thuisfront geskyped. Tweede kerstdag begon onze duikcursus! Na twee dagen theorie en zwembad skills vertrokken we naar het Great Barrier Reef om uiteindelijk na 4 duiken op 29 december onze qualified diver pasjes te ontvangen op 18 meter diepte! (Natuurlijk liet ondergetekende het pasje meteen uit haar handen vallen waardoor een snoekduik noodzakelijk was om het pasje te redden, no worries mates het staat op film..). Hierna hadden we nog 5 pleasuredives over waaronder een nachtduik. Nu lijkt pikzwart water waarin duidelijk minimaal 6 haaienvinnen rondzwemmen voor de normale mens misschien niet enorm aantrekkelijk, voor een duiker is het heaven on sea dus huppakee dat water in. Naast haaien hebben we roggen, een schildpad, kwallen, nemo’s, een babynemo (ik was zo excited dat Roos toch minstens dacht dat we omringd waren door whalesharks) een barracuda, enorme monstervissen etc gezien. Het koraal is ook echt heel mooi en de naam Great Barrier Reef is dan ook helemaal op zn plek. Foto’s bekijken op eigen risico.

Na een spetterende nieuwjaarsnacht (9 uur eerder dan jullie) met mensen van de boot was het op 1 januari tijd om afscheid te nemen van Roos en van Australia. Het afscheid valt me niet makkelijk maar gelukkig heb ik nog een hele mooie maand in New Zealand met mn pappie tegemoet.

Peoples, tot gauw!
Knuffels vanuit het vliegtuig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Actief sinds 27 Juni 2014
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 8029

Voorgaande reizen:

02 Juli 2014 - 28 Januari 2015

Adventures Down Under

Landen bezocht: